Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Meike - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Meike - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Meike

Blijf op de hoogte en volg Meike

09 April 2011 | Laos, Vientiane

Na 2,5 week zal ik jullie weer eens op de hoogte brengen van mijn trip (vandaar een lange blog). Dit keer door Laos!

Pai verlaten met een busje vol. Van 3.00 tot 7.00 uur nog even kunnen slapen in het grensdorpje. Na het ontbijt de rivier overgestoken naar LAOS! Visum geregeld en super tof, ze kennen hier stokbrood! Heerlijk na al dat toast. De boot was al aardig vol toen onze groep instapte, dus wij zaten achter bij de motor, veel herrie maar wel een bankje waar ik een dutje kon doen. Na een mooie tocht over de ‘Mekong river’ kwamen we in Pak Beng. Dit is een klein dorpje zonder internetverbinding en weinig luxe. Maar wat het nog meer bijzonder was, dat tijdens het eten alles heen en weer ging. Even keek iedereen elkaar aan of het nou aan ons zelf lag of dat we echt heen en weer gingen. Een aardbeving. Alsof er iemand onder het restaurant heel hard aan de palen schudde, zo voelde het. Ik kan me nu goed voorstellen dat als de aardbeving nog dichter bij was (dit was 100 km verderop) dat je echt niets kunt doen.
Dag 2 hadden we betere plaatsen bemachtigd. Een lange trip (van 9.00 uur tot 18.00 uur) maar wel heel mooi en gezellig!

Eenmaal aangekomen in Luang Prabang met de hele groep (de 11 mensen vanuit Pai) kamers gaan zoeken. Ik deelde mijn kamer met twee Israelische meiden. Overdag deden we ons eigen ding en kwamen we elkaar overal tegen en ‘s avonds met z’n allen uit eten. Ik heb een aantal dingen in het stadje bezocht en een hele mooie waterval. Helaas was het best wel koud (22 graden), dus konden we niet zwemmen en heb ik toch maar een dik vest gekocht. Zie foto’s, om het met eigen ogen te bewonderen! We hebben daar nog wel sportief gedaan en de grote waterval via de zijkant beklommen, er boven op door heen gelopen zodat we aan de andere kant weer naar beneden konden. Verder heb ik een beetje rustig aan gedaan en genoten van de stad.

Na ongeveer drie dagen de bus naar Vang Vieng gepakt. We waren nog met 6 mensen over uit de groep. Hebben een kayaktocht van 10 km gedaan. Heel mooi, allemaal rotsachtige bergen langs de rivier. De laatste 4 km was in het tubbing gebied, daar heb je allemaal barretjes langs de rivier en allemaal attractie achtige dingen waar je af kan springen en dan gratis shotjes krijgt, dus zoals je wel begrijpt is iedereen om 18 uur ladderzat. Wij zijn bij twee barretjes gestopt, dus nog niet officieel getubt. De dag erna zouden we met een hele groep gaan tubben, maar een paar kwamen met het idee om eerst naar de Blue Lagoon te gaan en daarna tubben. Dat leek mij ook wel erg leuk, dus ik ging mee. Op de fiets 7 km lang over een zandweg met veel gaten en stenen. Met de zon erbij, lang niet meer op een fiets gezeten (en wat voor een fiets) was het dus niet vanzelfsprekend dat we er binnen een uur waren. Onderweg ging de ketting van Elze eraf en stopte we bij een huis met restaurantje van een oude Thaise man. Hij heeft lange tijd in Europa gewoond, waarvan 3 jaar in Nederland, waardoor hij hele interessante dingen vertelde in goed Engels. Toen we verder wilden fietsen, bleek mijn band lek te zijn. (‘s Avonds hoorde we dat dit bij anderen ook het geval was geweest. Zal dit toeval zijn?) Nadat die geplakt was en betaald gingen we verder. De Blue Lagoon is heel mooi water en daar kon je met wat slingers het water ingaan, ook was het lekker rustig en konden we dus bijkomen van de fietstrip. De terugweg nog wat gegeten bij de Thaise meneer. Helaas waren we om deze reden te laat terug in Vang Vieng om nog te gaan tubben. Wat ik van de anderen begreep, hadden we niet heel veel gemist. Denk dat het niet de juiste groep was op dat moment.

Mijn trip vervolgd naar Vientiane (de hoofdstad) met nog vier anderen (waarvan twee mijn nieuwe zusjes, zie foto). Hier heb ik een dag helemaal niets gedaan. Het reizen: de indrukken, tas inpakken, alles van te voren uitzoeken en in de bus zitten is toch vermoeiender dan je denkt. De andere dag fietsen gehuurd met ‘mijn zusjes’. Naar een lokale markt geweest. Dat was al een hele ervaring. Je kon zien hoe de varkens geslacht werden, en niet alleen een stukje karbonade maar ook de darmen (en de rest zal ik je besparen). Ook de kippen lagen vastgebonden te wachten op een koper, de vissen hetzelfde en zo waren er nog meer onsmakelijke dingen. Wel leuk om zo’n markt te zien maar voor mij was het die dag geen vlees meer!

Voor het eerst echt alleen op reis. Een busticket naar Tha Khaek geboekt, vond het toch wel spannend wat voor mensen ik ging ontmoeten. Maar op het busstation in Tha Khaek ging het allemaal heel automatisch. Tuktuk gedeeld en een aantal hadden al een hostel uitgezocht, ach ik ga wel mee. Meteen een trip geboekt naar de Kong Lo cave, drie uur enkele reis maar het was het waard! De grot is 7 km lang en daar vaarden we doorheen met een bootje, onderweg nog een keer gestopt om nog een stuk te lopen. Heel mooi! Ik had hier trouwens mijn kamer gedeeld met een meisje uit Noorwegen, echt heel gezellig. Al plannen gemaakt voor een uitwisseling.

Nog meer in de bus... Vanuit Tha Khaek wilde ik samen met nog iemand naar de 4000 islands reizen. Eerst de V.I.P. bus naar Pakse gepakt. Het was alleen niet echt een V.I.P. bus, veel locals en alles werd meegenomen. Het hele gangpad stond vol dozen, overal werd getoeterd en als mensen zwaaide konden ze mee. Bij korte stops waar veel mensen instapte kwamen er allemaal locals met kipkluiven op stokken (zie foto). Na 6,5 uur aangekomen in Pakse was het dus niet meer mogelijk nog een bus te pakken naar de 4000 islands. Beetje rondgelopen, maar er was niet echt veel te beleven. Gegeten met wat mensen en de volgende ochtend de eerste bus naar Don Det gepakt, 1 van de 4000 eilanden.

En nu zit ik dus op Don Det, een heerlijk klein eilandje in de Mekong rivier. Heel leuk is, dat toen ik aankwam Emily (waar ik mijn eerste weekend Bangkok mee heb gedaan) op het strandje stond te wachten! Via facebook hadden we toevallig even contact gehad en nog toevalliger zijn we dus na 3 maanden op dezelfde plek. Heerlijk gerelaxt, maar vandaag... Voor vandaag had ik een kayaktripje geboekt. Eerst gepeddeld naar een hele gave ‘kleine’ waterval. Aan het eind van de waterval zijn we allemaal van een rots afgesprongen (zo’n 3 m) het stroomversnellende water in. Eerst durfde ik niet maar iemand zei: ‘ah kom op ga ook mee’. Oke let’s do it! Ik vond het zo leuk dat we naar een volgende rots gingen waar we ook af konden springen. Toen ik boven stond realiseerde me dat ik dit eigenlijk niet durfde maar m’n angst wilde overwinnen en de weg naar beneden over de rotsen ook niet prettig zou zijn.... dus sprong ik van zo’n 10 meter hoog het water in WOOOOOOOOOOOW! Ik zei niet nog een keer, nog een keer, maar ik vond het wel heel tof! Verder gezwommen en gepeddeld naar een rotseilandje waar we hebben geluncht en dolfijnen gespot. Heel gaaf dat er gewoon dolfijnen zwemmen in de rivier! Daarna nog naar de grootste waterval van Zuid-oost Azie geweest en toen we terug peddelde was de zon al aan het ondergaan.... Het was echt een geweldige dag!

Terwijl jullie je morgen nog een keer heerlijk omdraaien, stap ik in de bus naar Bankok. Jeej een busrit van 20 uur.... Maar dan ga ik wel (bijna) al mijn matties van het programma in Singburi weer zien en daar Songkran (het waterfestival/Thai nieuwjaar) mee vieren!

Helaas het foto's plaatsen wil niet lukken, ik ga in Bangkok nog een poging doen! Nu lekker slapen...

  • 09 April 2011 - 15:39

    Willemien:

    jij overtreft jezelf.
    de ontmoetingen komen vanzelf lees ik wel
    bijna weer "THUIS"in Bangkok, daar wordt het vast ERG gezellig
    Een dikke knuffel

    MAMS xxxxxxxxx

  • 10 April 2011 - 07:53

    Code FIETS:

    Wat een ondernemingslust en sportiviteit, je bent al klaar voor Luik Bastenaken Luik op 30 juli over de kasseien, zal ik je alvast inschijven?
    Verder ben ik benieuwd naar mijn "onbekende nichtjes", geniet nog een volle maand in Thailand.
    Liefs uit een zonovergoten Nijmegen,
    je tante

  • 10 April 2011 - 20:03

    Eline:

    Lieve lieve Meike,
    Ik vind jou zo ontzettend stoer ! :D
    Echt geweldig wat je allemaal onderneemt.
    Heel veel liefs,
    Eline

  • 12 April 2011 - 09:11

    Rieky Wellenberg:

    meike wat een mooie reis die jij maakt -geweldig-
    wanneer kom je weer naar colmscate???
    is dan colmschate niet veeeels te klein voor jou??
    Live groetjes van Rieky

  • 12 April 2011 - 09:11

    Rieky Wellenberg:

    meike wat een mooie reis die jij maakt -geweldig-
    wanneer kom je weer naar colmscate???
    is dan colmschate niet veeeels te klein voor jou??
    Live groetjes van Rieky

  • 12 April 2011 - 18:45

    Maria.:

    Lieve Meike,

    Wat een belevenissen beschrijf je weer geweldig. Moedig dat je van de rots bent afgesprongen.
    Ook de foto's vind ik erg mooi gaat het verhaal nog mooier door worden.

    Nog heel veel plezier, geniet nog lekker in Bangkok.

    Groeten Maria.

  • 13 April 2011 - 12:42

    Ellen Gerestein:

    Hoi Meissie,
    Ja , ik heb weer even de tijd genomen om jouw reisverslagen te lezen. Ontzettend leuk Meike en wat vertoef jij in prachtige oorden zeg. Zoiets zien we toch alleen maar op films??
    Mooie foto's heb je meegezonden.
    Geniet er nog maar even van, want als jij 22 graden koud vindt, neem dan maar een schapenvacht of id mee naar Nederland om op te warmen....ik weet niet of varkenshuiden ook warmte geven? Zit wel een flinke speklaag op, dus..................
    Nee hoor, geniet nog maar lekker even van het leven in verweggistan enne....stuur vooral nog even wat van die prachtige plaatjes met een stukkie tekst, is zo leuk om te lezen. xxx Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 28240

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 10 Augustus 2014

Stage in Auckland, Citytrip Sydney, Holiday Asia

06 Januari 2011 - 12 Mei 2011

Vrijwilligerswerk en backpacken door Azië

Landen bezocht: